Schrijf in voor marketing en sales tips

6 tips voor betere prospectie.


Bij prospectie ga je op zoek naar nieuwe klanten. Prospecteren biedt vele mogelijkheden, maar vergt discipline om een succesvolle respons te verkrijgen en je doelstellingen te bereiken.

Deze tips helpen jou daarbij.

1. Vraag referenties

Het beste tijdstip hiervoor is net na een verkoop of wanneer je een klant een speciale dienst hebt bewezen.

2. Beloon mensen die je doorverwijzen

Bedank mensen die je doorverwijzen naar andere potentiŽle klanten. Een kleine attentie of een bedankingskaartje zijn een goed idee.

3. Wees proactief

Maak er een gewoonte van om de mensen naar wie je bent doorverwezen binnen de 2 dagen te contacteren. Wachten doet je slaagkansen verminderen. Gebruik een goed systeem (CRM, Outlook, taken) om deze contacten op te volgen.

4. Plan minimum 1 uur per dag voor telefonische contacten

Doe dit bij voorkeur 's morgens, wanneer jouw prospects en jijzelf alert zijn. Weersta ook aan de verleiding om telefonisch te verkopen. Jouw doel is om interesse te wekken, informatie te verzamelen en een afspraak te maken.

5. Kwalificeer je prospects

Topverkopers verliezen geen tijd met het najagen van prospects zonder potentieel. Kop op en verder gaan.

6. Neem een afwijzing niet persoonlijk

Afwijzingen maken deel uit van het prospecteren. leer eruit door ze te gebruiken als bron van belangrijke feedback†



Gerelateerd

Maak een doeltreffend social mediaplan!

Steeds meer bedrijven maken gebruik van social media zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. Het zijn efficiŽnte kanalen om rechtstreeks klanten en andere stakeholders te bereiken. Maar hoe pak je dit nu aan? Met een goed social mediaplan natuurlijk!

Lees verder
Zo verkoop je jouw vakmanschap.

Arne Deloffer is schoenhersteller. Zijn schoenmakerij Josini kan je vinden in het centrum van Ieper.

Hoe hij zijn vakmanschap verkoopt? Dat lees je hier.

Lees verder
Maak indruk met je elevator pitch

Krijg je - zoals in mijn geval - een microfoon onder je neus geduwd of word je tijdens een netwerkevent aan iemand voorgesteld, dan krijg je welgeteld 20 seconden om jezelf te introduceren ťn interesse te wekken bij je gesprekspartner.

Hoe je dat doet, lees je in dit blogbericht.

Lees verder