Strategische sessies leiden tot Westhoek Unplugged

Een project over vertragen en genieten in de Westhoek? Een kolfje naar de hand van Bavo die mee de strategie bepaalde voor Toerisme Westhoek.

Westhoek Unplugged is een nieuw toeristisch concept van Toerisme Westhoek en als ‘kinderen’ van de Westhoek zijn we fier dat we onze bijdrage mochten leveren. Bavo begeleidde enkele strategische sessies die het concept scherpstelden. Stekker eruit! Het is tijd om even te vertragen en verder te lezen.

Thuis in toerisme

Smart-boost heeft een boontje voor de toeristisch sector. We mogen campings, musea, b&b’s, hotels, gidsen, toeristische attracties, ... rekenen onder onze klanten. En dit in de Westhoek, aan de kust en tot zelfs in het verre Limburg. We promoten hun activiteiten in binnen- en buitenland.

Op die manier kwamen we in contact de mensen van Westtoer - het autonoom provinciebedrijf voor toerisme en recreatie in West-Vlaanderen. De voorbije jaren schakelden zij Bavo geregeld in als coach voor bedrijven in hun toeristische regio’s: het Brugse Ommeland, de Kust, de Leiestreek en de Westhoek. En toen kwam de vraag om mee te werken aan een nieuw project in onze eigen Westhoek.

Wat is Westhoek Unplugged?

Unpluggen staat voor verstillen, vertragen en onthaasten. En waar kan dat beter dan in de Westhoek? Het nieuwe logeerconcept biedt logies aan die inzetten op activiteiten die het onthaasten bevorderen: mindfull wandelen, yoga, pottenbakken, fluistervaren, stiltepaden, enz. 

Van idee naar doordacht concept

Westtoer zat al langer te broeden op het idee en diepte het uit tijdens workshops met toeristische ondernemers. Dan kwam Bavo aan boord. Hij ging door op het thema in enkele strategische sessies. Daarin bekeek het projectteam het aanbod door de ogen van de ideale klanten en zette de positionering verder op punt. Bavo hielp de merknaam bepalen, schreef mee aan het merkverhaal en legde de basis van de promotiecampagne. Hij fungeerde als raadgever en als klankbord om samen met het team van Westtoer het concept scherp te stellen.

Daarna waren de marketingmedewerkers van Westtoer aan zet. Zij vertaalden het concept in een aantrekkelijke miniwebsite met een concreet aanbod en een nationale promotiecampagne met Cath Luyten als ambassadrice.

Klaar voor de toekomst

Een paar dagen lang kiezen voor jezelf en focussen op jezelf. Geen moetjes, alleen magjes. Gewoon zijn en precies doen waar je zelf zin in hebt, waar jij nood aan hebt.
Cath Luyten - Ambassadrice de Westhoek

Unplugged is een eerste stap in de lancering van deze nieuwe verblijfsvorm in de Westhoek. De komende maanden en jaren zullen toeristische ondernemers met een unplugged-waardig logement en aanbod worden aangespoord om hierop in te spelen. Uiteindelijk moet dit individuele weekverblijven boosten, waar de regio nu vooral bekend staat voor weekendverblijven met vrienden of in familieverband.

Het project belooft een mooie toekomst met een serieuze impact op de regio.