Krijg marketing en sales tips van Smart-boost

Maak doelstellingen van je goede voornemens


Als het stof is gaan liggen rond de goede voornemens, dan is het tijd voor doelstellingen.

Wat maakt een doelstelling anders dan een goed voornemen?

Daar is het nieuwe jaar en daar zijn de goede voornemens! Je kent het wel. Bij de start van 2021 sta je even stil bij de voorbije periode en tegelijk kijk je vooruit naar wat je graag wil realiseren. We willen je niet ontmoedigen, maar uit onderzoek is gebleken dat de meeste goede voornemens zelfs het einde van januari niet halen. Jammer, want voor je zaak zijn die goede intenties wel belangrijk.

 

Waarom sterven goede voornemens een stille dood?

Laat ons eerst eens ingaan op de reden waarom we al na enkele weken onze goede voornemens overboord gooien. We kennen allemaal wel het aanstekelijke gevoel van een goed voornemen en de oprechte overtuiging om ze te realiseren. En toch doven ze uit. Er ontbreekt dus iets! Met name concrete actiepunten!

Werk maken van een nieuw product of nieuwe dienst, nieuwe klanten werven in andere regio’s, vaker communiceren via e-mailing of op de sociale media … Deze goede voornemens worden pas concreet als je er een plan met actiepunten aan koppelt.

Dus, haal die goede voornemens vanonder het stof en schrijf ze op. Noteer punt voor punt hoe je ze zal realiseren. We raden aan om niet te veel hooi op de vork te nemen. Ga liever voor drie doelstellingen waar je effectief mee aan de slag gaat, dan jezelf te verliezen in een lijst van tien objectieven.

 

Engageer het hele team om de doelstellingen te realiseren

Absoluut cruciaal om de doelstellingen te realiseren is het creëren van een draagvlak in het bedrijf. Als iedereen aan hetzelfde zeel trekt, wordt het veel makkelijker om te scoren. Geef je team inspraak en laat hen zelf hun doelstellingen bepalen. Behoed je voor te weinig ambitie, maar let ook op voor overmoed. Ongetwijfeld helpt het om iets leuks te koppelen aan het behalen van een doelstelling. Denk aan een pizzalunch, een teambuilding of een extra vrije dag.

 

Visualiseer je doelstellingen

Berg je doelstellingen niet op in een onzichtbaar notitieblok, maar zet ze open en bloot op je bureau of hang ze in het groot aan de muur van je kantoor waar iedereen ze kan zien. Zo vormen ze vaak voer voor gesprekken en blijven ze actueel. Als jij en je team elke dag geconfronteerd worden met de doelen waarvoor jullie zich engageerden, dan gaan jullie hier in de praktijk op een meer dynamische en actieve manier mee om.

Wil je echt als een pro met je doelstellingen aan de slag? Dan heb je nood aan Smart-doelstellingen. Ontdek snel wat Smart-doelstellingen precies zijn en hoe ze jouw zaak vooruithelpen.

 



Gerelateerd

De kracht van positiviteit

Het verhaal achter de hyperondernemende verhalen, in het oog van de coronastorm.

Lees verder
Ondernemen in de westhoek

Neem een kijkje achter de schermen van Smart-boost.

Lees verder
Maak indruk met je elevator pitch

Krijg je - zoals in mijn geval - een microfoon onder je neus geduwd of word je tijdens een netwerkevent aan iemand voorgesteld, dan krijg je welgeteld 20 seconden om jezelf te introduceren én interesse te wekken bij je gesprekspartner.

Hoe je dat doet, lees je in dit blogbericht.

Lees verder