Krijg marketing en sales tips van Smart-boost

Maak het verschil met onze zomerstrategie


Bijna vakantie! Tijd om de batterijen op te laden. Om even uit te blazen en achterom te kijken. Maar evengoed om vooruit te kijken en nieuwe plannen te smeden. Wij noemen dat een zomerstrategie.

Een welverdiende vakantie levert eersteklas ideeën op

Je kent het wel: die laatste weken voor het verlof waarin nog zoveel gedaan moet worden. Maar plots is daar dan toch die vakantie en een hoop vrije tijd. Het is verleidelijk om door te gaan. Zeker als je de drive voelt om nog feller te ondernemen dan voor de coronaperiode. Veel lezen en een overdaad aan actiepunten formuleren werkt voor de een, terwijl anderen er toch in slagen om tijdens de vakantie het werk volledig opzij te leggen. Chapeau! Iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Toch raden we aan om even gas terug te nemen. Als de druk wegvalt, komt er ruimte voor inspiratie en creativiteit. De ideeën beginnen dan vanzelf te borrelen. Geef ze de ruimte!

 

Laat je niet kennen door de onzekerheid

Wat breng het najaar? Niemand kan dat voorspellen. Er zijn teveel onvoorspelbare factoren. In welke mate zal onze economie heropleven? Komt er een tweede coronagolf? Hoe zullen jouw klanten daarop reageren?
De onzekerheid is echter geen reden om bij de pakken te blijven zitten. Kijk maar naar de inspirerende verhalen van ons Hyperondernemend project. Hier lees je hoe enkele straffe ondernemers reageerden op de gevolgen van corona voor hun onderneming. We onthouden vooral de kracht van positiviteit
Om in het najaar steviger in de schoenen te staan is er meer nodig dan een paar actiepunten. En dat past volledig in onze Smart-boost-filosofie.

 

Bedenk een zomerstrategie voor je bedrijf aan het zwembad

Vakantie is kostbaar en we willen dat je ervan geniet. Daarom bieden we je deze korte oefening voor aan het zwembad. Door drie essentiële vragen te beantwoorden kun je na de zomer doelgericht inzetten op wat écht belangrijk is voor je onderneming. Het is een erg efficiënte manier om je focus scherp te stellen. Deze oefening is trouwens relevant in zowel B2C- als B2B-omgevingen.

 

1. Wat is de onweerstaanbaarheidsfactor van jouw onderneming?

Wat maakt jouw bedrijf of merk echt onweerstaanbaar voor je klanten? Kijk niet naar de functionele kenmerken van je product of dienst. Concentreer je wel op de oplossingen die je product of dienst biedt. Voor welke vragen, uitdagingen of problemen zoekt jouw publiek een oplossing? En hoe kan je die sterktes nog meer in de verf zetten in je concept, aanpak en communicatie?

2. Wat is de ideale-klanten-factor van je bedrijf?

Wie is je ideale klant? Wie is meer dan alle anderen op zoek naar jouw oplossingen en bovendien bereid om ervoor te betalen? Leer hem of haar door en door kennen. Wie zijn ze? Hoe denken ze? Wat willen ze? Alleen dan kan je maximaal inspelen op hun wensen. Ontdek waar, wanneer en via welke marketingtools je jouw ideale klant het best bereikt. Een makkelijke manier is om je bestaande klanten te observeren en te analyseren. Durf diep te graven. Beperk je niet tot oppervlakkige antwoorden. Dwing jezelf om ze echt te begrijpen. Wees ook zeker niet blind voor opportuniteiten met doelgroepen die je nu nog niet bereikt.

3. Wat is de onmisbaarheidsfactor van je business?

Hoe zet je de sterktes om in business? Of beter, hoe maak je je aanpak onmisbaar? Welke meerwaarde kun je bieden? Waar zit je ideale klant op te wachten? Waarmee kan je je ideale klant prikkelen? Denk na over de klantenbeleving voor, tijdens en na het kopen. Die ervaring moet zo fantastisch zijn dat je product of dienst werkelijk onvergetelijk en onvervangbaar wordt.

 

Zomerstrategie: van denken naar doen

Deze drie essentiële vragen leveren antwoorden op waarmee we ook tijdens onze marketingadvies trajecten aan de slag gaan. Hier vloeien plannen en concrete acties uit voort op vlak van marketing, communicatie en sales.
Onze zomerstrategie-oefening daagt je uit om open na te denken over je zaak. We zijn erg benieuwd naar het resultaat, dus aarzel niet om jouw ervaring te delen met ons.

In augustus gaan we in een nieuwe blog dieper in op het belang van doelstellingen bepalen. Dan gaan we een stapje verder door op basis van je zomerstrategie smart-doelstellingen te formuleren.

Maar nu eerst vakantie. En aan de slag gaan met onze eigen essentiële vragen. Want ook een marketingadviseur en sales coach heeft er nood aan om af en toe wat afstand te nemen en te overschouwen.


Hulp nodig op vlak van marketing, communicatie en sales? Contacteer ons voor een pittig klankbordgesprek en marketingadvies. 


Weet dat Smart-boost een geregistreerd dienstverlener is voor de KMO-portefeuille.

 



Gerelateerd

Meerdere Instagram accounts beheren met je smartphone

Sinds kort is het mogelijk om te switchen tussen meerdere Instagram accounts.

Lees verder
Reclame maken op broodzakken

Is reclame maken op broodzakken interessant? En hoe pak je dat het best aan?

Lees verder
6 tips voor betere prospectie.

Bij prospectie ga je op zoek naar nieuwe klanten. Prospecteren biedt vele mogelijkheden, maar vergt discipline om een succesvolle respons te verkrijgen en je doelstellingen te bereiken.

Deze tips helpen jou daarbij.

 

Lees verder