De kracht van positiviteit

De kracht van positiviteit als antwoord op de coronacrisis

Als marketingadviseur en salescoach spreek ik dagelijks met ondernemers. Ongeacht hun sector of grootte, allemaal delen ze dezelfde passie: ondernemen. Iets wat ons de afgelopen maanden erg moeilijk werd gemaakt. De coronacrisis sloeg in als een bom en verplichtte ons om creatief te zijn. We verloren een stuk van onze vrijheid. Toch bracht deze periode naast heel wat uitdagingen ook positieve verhalen met zich mee. Die verhalen stuurden we met Smart-boost de wereld in via Hyperondernemend, een platform met sterke verhalen van straffe ondernemers. Vandaag wil ik jullie vertellen hoe we deze periode bij Smart-boost beleefden.

De afgelopen maanden waren een echte rollercoaster. Voor Smart-boost én voor mezelf als ondernemer, als levenspartner, als vader en als mens. De emoties laaiden bij momenten hoog op, de twijfel sloeg toe. Toch bleef ik altijd het positieve zien. Omdat ik ervan overtuigd ben dat dat de enige manier is om met de situatie om te gaan. Opportuniteiten zien, kansen grijpen en ervoor gaan. Met vallen en opstaan …

Ongeloof en vragen, veel vragen

Op donderdagavond 12 maart 2020 kondigde de regering haar eerste golf van coronamaatregelen aan. Onwezenlijk ... De volgende dag – vrijdag de dertiende, toeval of niet – zat ik samen met Niek Benoot, uitbater van het Hooge Crater Museum in Ieper, en Jürgen Crombez, zaakvoerder van Domein De Lissewal en voorzitter Horeca Westhoek, een boterham te eten in het museumcafé van de Hooge Crater. Er was vooral ongeloof, het drong nog niet helemaal door wat er ons te wachten stond. We zaten met vragen, veel vragen. Zeker Niek en Jürgen, die als ondernemers in de horeca- en toeristische sector in het oog van de coronastorm zaten.

Blijven gaan

Ook Smart-boost bleef niet gespaard. Alle marketingadviestrajecten, salesadviestrajecten en opleidingen werden gepauzeerd of uitgesteld. We besloten om niet bij de pakken te blijven zitten en profiteerden van de vrijgekomen tijd om het werk dat was blijven liggen, in te halen. Het werd, tegen alle verwachtingen in, een razend drukke eerste week. We werden overspoeld door telefoons en mails van klanten. Positieve ondernemers belden ons om te pingpongen over nieuwe ideeën en waren druk bezig met actie te ondernemen: opstarten van een webshop, een nieuw product lanceren, een salesplan opstellen voor het buitenland, eindelijk werk maken van die nieuwe huisstijl, enz. Anderen belden ons in paniek, niet wetend wat te doen. We luisterden, zochten samen naar oplossingen en merkten dat we erin slaagden om ondernemers te inspireren. Ze werden opnieuw positief en begonnen de opportuniteiten te zien. Hoe uitzichtloos hun situatie soms ook was. Werken aan hun zaak, uitgestelde projecten aanpakken, eindelijk werk maken van dat goede idee, enz. We werkten van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat om iedereen te helpen.

Besmettelijke negativiteit

De week vloog voorbij. Maar er kwamen nog steeds geen nieuwe opdrachten binnen … We besloten om het voorbeeld van onze klanten te volgen en te werken aan onze eigen zaak. We maakten zelfs tijd voor huiselijke klusjes die door het vele werk waren blijven liggen. En toen gebeurde het: op zondagmiddag, terwijl ik achter de grasmachine aan liep, begon het mij te dagen. Ik had zoveel bewondering voor de ondernemers die positief bleven en bleven gaan. Toch had ik me de voorbije week zo geërgerd aan de vaak negatieve berichtgeving en dito reacties op sociale media. Vaak begrijpelijk, maar o zo verlammend. De negativiteit leek wel besmettelijk, een tweede virus in het kielzog van Covid 19 … Verhalen zijn een krachtig medium, zeker als ze positief zijn. Dus begon ik een manier te bedenken om de negativiteit te doorbreken met positieve verhalen.

Samen hyperondernemend

Ik wilde de positieve verhalen die we bij Smart-boost zagen, delen met andere ondernemers. Zodat ook zij die positiviteit en gedrevenheid zouden voelen en goesting zouden krijgen om er te blijven voor gaan. Ondanks alles. De voorbije week hadden we de kracht van positiviteit aan den lijve ondervonden. Telkens opnieuw zagen we het: positiviteit accelereert en negativiteit verlamt.

Vanuit ons thuiskantoor werkten Sofie en ik keihard, omringd door een enthousiast team van freelancers. Nog geen week later was www.hyperondernemend.be een feit. Een website met sterke verhalen van straffe ondernemers, uit het leven gegrepen. Oprechte en authentieke verhalen die we wilden delen met de wereld. Ook onze kinderen, vijf en acht jaar oud, betrokken we actief bij ons project. Ze wisten dat we ‘iets’ deden tegen corona, om winkels en fabrieken te helpen. Met een druk op de knop lanceerden ze letterlijk Hyperondernemend. ‘Jong geleerd is oud gedaan’, luidt het gezegde. De eerste lessen in ondernemerschap. Onze dochter Ute ging zelfs aan het vloggen, iets waar ze al lang van droomde

Waanzinnig succes

De verhalen lokten meteen duizenden bezoekers naar de website. De Facebookpagina telde in enkele dagen tijd 800 fans en zowel op Facebook als LinkedIn had Hyperondernemend een waanzinnig bereik. De positieve boodschap sloeg duidelijk aan … We werden opgepikt door Het Laatste Nieuws, Unizo, Voka, de provincie West-Vlaanderen, Made in West-Vlaanderen … Onze verhalen inspireerden ondernemers tot in elke uithoek van het land. We kregen talloze reacties via mail en telefoon. Mensen bedankten ons spontaan voor de positiviteit. En dat deed deugd.

Smart-boost 2.0

Het was een heftige periode. Moe maar voldaan kijken we erop terug. En ondertussen blijven we ondernemen. Sinds eind april komen de advies- en coachingtrajecten weer op gang, we zijn gestart met enkele interne projecten, kijken uit naar een digitale marketeer om ons team te versterken en maken werk van ons nieuwe kantoor. We blijven vooruitkijken, iets wat we altijd zijn blijven doen. Ook te midden van de chaos en onvoorspelbaarheid van de crisis zorgden we ervoor dat mensen bleven ondernemen en niet bij de pakken bleven zitten.

Wat me altijd zal bijblijven, is de reactie van de straffe ondernemers die ik contacteerde met de vraag of we hun verhaal mochten brengen. Ze zagen zichzelf helemaal niet als hyperondernemend. Een bescheidenheid die hen siert en die we ook bij Smart-boost vaak zien. We houden onze klanten als het ware een spiegel voor en wijzen hen zo op kansen en opportuniteiten. Als copiloot zetten we hen op de juiste weg en leggen we die weg samen met hen af. Met concreet marketingadvies en gerichte verkoopsbegeleiding. Zodat ze beter, en vooral efficiënter, gaan verkopen.

Ook nu de crisis in een volgende fase zit, blijft Hyperondernemend zijn waarde hebben. De verhalen blijven inspireren. Toch nemen we even een pauze. Wie weet, pikken we het verhaal binnenkort weer op. Want we hebben nog heel wat leuke ideeën ... Ik hou van verhalen met een open einde. Dat zijn de mooiste verhalen, want je kan er zelf een einde bij verzinnen. Zo’n verhaal hebben we met Hyperondernemend geschreven. Middenin de crisis slaagden we erin om het positieve in de situatie naar boven te halen. En daar ben ik nog steeds ongelooflijk fier op.

 

Twijfel niet om te reageren op dit blogbericht als je iets toe te voegen hebt.

Ik wens je het allerbeste. Bavo